Ecommerce in België
Heeft u een Nederlandse site en wilt u deze naar het buitenland brengen? Een goede eerste stap is het uitbreiden naar onze zuiderburen en starten met ecommerce België. In 2021 betrof 55% van de e-commerce een aankoop in het buitenland, waarvan 34% in Nederland. Het heeft dus zeker zin om uw producten of diensten ook in België aan te bieden. Aangezien ze dezelfde taal spreken, hoeft u de site niet te vertalen. Let wel op bepaalde termen: ‘showroom’ is bijvoorbeeld ’toonzaal’ in het Vlaams, en ‘sale’ noemen zij ‘solden’. Door deze kleine woordaanpassingen zullen ook belgische zoekmachines uw site oppakken. Er zijn echter wel een aantal verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische klant. Lees op deze pagina over het online koopgedrag van de Belgen.
Top 3 buitenlandse online aankopen:
Nederland
China
Top 3 productcategorieën:
Kleding & schoenen (29%)
Elektronica (16%)
Beauty & gezondheid (15%)
Top 3 favoriete betaalmethoden:
Betaalkaart (34%)
Creditcard (25%)
Digitale wallet (Paypal, Allpay; 24%)
Cijfers: Crossborder e-commerce shopper onderzoek, uitgevoerd door de International Postal Cooperation (IPC)
Betalen en naar België verzenden
In België betaalt met het liefst met de betaalkaart. Maar iDeal, dat kennen ze er niet. In plaats daarvan gebruiken ze Bancontact als elektronische betaalmethode. Wilt u dus uw website naar België brengen, dan is het belangrijk dat u deze betaalmethode aan de site toevoegt.
Voor de verzending kunt u meestal gewoon de Nederlandse postservice gebruiken. De Belgen vinden het zelfs belangrijk dat we hun pakketten gewoon via het vertrouwde PostNL-netwerk met bijbehorende service bezorgen. Aangezien ze dit bedrijf kennen, wekt het vertrouwen als u uw producten met PostNL verstuurt. Dit vertrouwen draagt dan weer bij aan de kans dat men iets van uw website zal aanschaffen.