Tweetaligheid in Canada: geschiedenis, politiek en zakelijke (e-commerce) mogelijkheden
Tweetaligheid is het vermogen om twee talen vloeiend te spreken. In Canada is tweetaligheid een officiële taalwet die in 1969 werd aangenomen. Hierdoor kunnen Engelse en Franse Canadezen in beide officiële talen met elkaar communiceren.
De geschiedenis van tweetaligheid in Canada gaat terug tot de oprichting van het land. Toen de Britse en Franse koloniën van Noord-Amerika in 1867 werden verenigd, werden zowel Engels als Frans de officiële talen van het nieuwe land. In de daaropvolgende jaren nam de federale regering een reeks wetten aan die de tweetaligheid in Canada bevorderden, waaronder de Official Languages Act van 1969.
De politiek van tweetaligheid in Canada is complex. Hoewel de meerderheid van de Canadezen het idee van tweetaligheid steunt, zijn er ook significante bezwaren. Sommige politici hebben geëist dat alle Canadezen verplicht worden zowel Engels als Frans te leren, terwijl anderen een meer ontspannen aanpak bepleiten waarbij mensen de taal kunnen gebruiken waar ze zich het beste bij voelen.
Zakelijke kansen
Tweetaligheid in Canada biedt tal van zakelijke kansen. Bedrijven die met zowel Engels- als Franstalige klanten kunnen communiceren, kunnen bijvoorbeeld een grotere markt aanboren. Bovendien kan tweetaligheid een waardevolle troef zijn voor bedrijven die zich willen uitbreiden naar Franstalige markten.
E-commerce in Canada en de kansen
Canada is de tiende grootste markt voor eCommerce met een omzet van 66,9 miljard US dollar in 2022. En deze zal naar verwachting groeien met 15% ieder jaar tot 103 miljard in 2025. Canada’s taalkundige dualiteit (Engels en Frans zijn officiële talen) kan een obstakel vormen voor internationale e-commerce handelaren, waardoor ze soms meertalige klantenservice en sites moeten aanbieden om succesvol te zijn. De tool Clonable kan hier echter een kans bieden, omdat het eenvoudig is ook een Franstalige website te maken.
Online winkelen in Canada is relatief traag tot ontwikkeling gekomen, deels omdat binnenlandse detailhandelaren aarzelden om zich aan te passen en online te gaan verkopen. Maar de groei is nu sterk doordat Canadese detailhandelaren hun achterstand inhalen en investeren in digitale platforms om klanten te bereiken over de uitgestrekte geografie van het land (Het land kent een breed scala aan logistieke uitdagingen, van grote bergketens zoals de Rockies tot de uitgestrekte binnenlandse vlakten en het arctische gebied.) en te reageren op de toenemende concurrentie van wereldwijde e-commercebedrijven.
De Canadese business-to-consumer e-commercemarkt lijkt qua kenmerken en voorkeuren op de aangrenzende Amerikaanse markt. Creditcard betalingen domineren bijvoorbeeld op beide markten en de penetratiegraad van mobiele handel is vergelijkbaar.
De beschikbaarheid van gratis verzending is ook een belangrijk punt van zorg voor Canadese online shoppers: 72 procent ziet af van een bestelling als de verzendkosten te hoog zijn. Klanten attenderen op minimumbestedingsdrempels en aanbiedingen rond gratis levering zou de groei van de elektronische handel kunnen bevorderen.